Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 11 lipca 2023 r.w sprawie stawek uposażenia zasadniczego i innych należności przysługujących żołnierzom zawodowym w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny Spis treści Treść rozporządzenia Załącznik - Stawki uposażenia zasadniczego według zajmowanego stanowiska służbowego Treść rozporządzenia Na podstawie art. 302 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) zarządza się, co następuje: § 1. Rozporządzenie określa: 1) stawki uposażenia zasadniczego i inne należności przysługujące żołnierzom zawodowym, zwanym dalej „żołnierzami”, wysokość oraz tryb i terminy ich wypłacania w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny; 2) stawki, tryb i terminy wypłacania żołnierzom dodatku wojennego. § 2. 1. W razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny żołnierzom przysługują: 1) uposażenie zasadnicze; 2) świadczenie stażowe; 3) wojenna odprawa z tytułu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej; 4) wojenna odprawa pośmiertna. 2. W czasie wojny żołnierzom, niezależnie od należności, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek wojenny. § 3. 1. Stawki uposażenia zasadniczego według zajmowanego stanowiska służbowego są określone w załączniku do rozporządzenia. 2. Żołnierzowi skierowanemu do stanu zmiennego pododdziału uzupełnienia kadrowego albo żołnierzowi pełniącemu zawodową służbę wojskową w trakcie kształcenia, który nie został wyznaczony na stanowisko służbowe, przysługuje uposażenie zasadnicze w stawce należnej w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym ogłoszono mobilizację, ogłoszono stan wojenny albo ogłoszono stan wojny. § 4. 1. W przypadku wyznaczenia żołnierza na inne stanowisko służbowe, od dnia objęcia obowiązków służbowych na tym stanowisku przysługuje mu uposażenie zasadnicze w wysokości wynikającej z zajmowania tego stanowiska, jednak nie niższe niż uposażenie zasadnicze przysługujące na poprzednio zajmowanym stanowisku służbowym. 2. Jeżeli prawo do wyższego uposażenia zasadniczego powstało w trakcie miesiąca kalendarzowego, uposażenie za czas do końca tego miesiąca oblicza się w wysokości 1/30 części miesięcznego uposażenia za każdy dzień. 3. Uposażenie zasadnicze wypłaca się w pierwszym dniu roboczym miesiąca, za który przysługuje. 4. W okresie niezdolności do pełnienia służby z powodu choroby lub z innych niezawinionych przez żołnierza powodów żołnierz zachowuje prawo do pełnego uposażenia zasadniczego. 5. Prawo do uposażenia zasadniczego wygasa z ostatnim dniem miesiąca, w którym żołnierz został zwolniony z zawodowej służby wojskowej, poległ, zmarł lub został uznany za zmarłego albo zaginął. § 5. 1. Wysokość dodatku wojennego wynosi 30% stawki uposażenia zasadniczego należnej żołnierzowi. 2. Dodatek wojenny zwiększa się o 30% stawki uposażenia zasadniczego należnej żołnierzowi za bezpośredni udział w działaniach wojennych podczas przebywania w strefie tych działań. 3. W zakresie wypłacania dodatku wojennego przepisy § 4 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio, z wyjątkiem terminu wypłaty zwiększenia dodatku wojennego, które wypłaca się w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstało prawo do tego zwiększenia. § 6. 1. Żołnierzowi zawodowemu przyznaje się świadczenie stażowe po osiągnięciu 15 lat służby wojskowej w wysokości 5% należnego uposażenia zasadniczego miesięcznie. 2. Świadczenie stażowe zwiększa się o kwotę 1% należnego uposażenia zasadniczego za każdy kolejny rok służby wojskowej, nie więcej jednak niż do wysokości 15% po 25 latach tej służby. 3. Świadczenie stażowe zwiększa się dodatkowo o: 1) 1500 zł - po osiągnięciu przez żołnierza 25 lat służby wojskowej; 2) 2500 zł - po osiągnięciu przez żołnierza 28 lat i 6 miesięcy służby wojskowej. 4. Do okresu służby, o którym mowa w ust. 1-3, zalicza się okresy pełnienia nieprzerwanej czynnej służby wojskowej, z wyłączeniem okresów zawieszenia w czynnościach służbowych lub tymczasowego aresztowania, chyba że prawomocnym orzeczeniem postępowanie karne lub dyscyplinarne, będące przyczyną zawieszenia lub aresztowania, zostało umorzone albo żołnierz został uniewinniony na podstawie prawomocnego wyroku lub orzeczenia o uniewinnieniu w postępowaniu dyscyplinarnym. 5. W zakresie wypłacania świadczenia stażowego przepisy § 4 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio. § 7. 1. Żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej w przypadkach, o których mowa w art. 556 ust. 2 pkt 1-4 oraz ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, przysługuje wojenna odprawa z tytułu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej w wysokości: 1) po roku służby - 100%, 2) po pięciu latach służby - 200%, 3) po dziesięciu latach służby - 300% - kwoty uposażenia zasadniczego należnego w ostatnim dniu pełnienia służby. 2. Wysokość odprawy, o której mowa w ust. 1 pkt 3, ulega zwiększeniu o 20% uposażenia zasadniczego za każdy rok służby wojskowej pełnionej ponad dziesięć lat, nie więcej jednak niż do wysokości 600%. 3. Do okresu służby, o którym mowa w ust. 1 i 2, zalicza się okresy pełnienia nieprzerwanej czynnej służby wojskowej, z wyłączeniem okresów zawieszenia w czynnościach służbowych lub tymczasowego aresztowania, chyba że prawomocnym orzeczeniem postępowanie karne lub dyscyplinarne, będące przyczyną zawieszenia lub aresztowania, zostało umorzone albo żołnierz został uniewinniony na podstawie prawomocnego wyroku lub orzeczenia o uniewinnieniu w postępowaniu dyscyplinarnym. 4. Do celów ustalenia wysokości odprawy, o której mowa w ust. 1 i 2, przysługującej żołnierzom zwalnianym w czasie wojny uwzględnia się również dodatek wojenny. 5. Do celów ustalenia wysokości odprawy, o której mowa w ust. 1 i 2, przysługującej żołnierzom zwalnianym w czasie wojny nie uwzględnia się świadczenia stażowego. 6. Żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej na podstawie art. 556 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny przysługuje 50% odprawy, o której mowa w ust. 1 i 2. 7. Odprawę z tytułu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej wypłaca się w terminie 30 dni od dnia zwolnienia z zawodowej służby wojskowej. § 8. 1. W przypadku gdy żołnierz poległ, zmarł lub został uznany za zmarłego albo zaginął, małżonkowi żołnierza, a w razie braku małżonka - dzieciom, wnukom lub rodzicom żołnierza, przysługuje wojenna odprawa pośmiertna w takiej wysokości, w jakiej przysługiwałaby temu żołnierzowi, na podstawie § 7, odprawa przy zwolnieniu z czynnej służby wojskowej, nie niższej jednak niż 600% najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza określonego na dzień, w którym żołnierz poległ, zmarł lub został uznany za zmarłego albo zaginął. 2. Przez najniższe uposażenie zasadnicze, o którym mowa w ust. 1, należy rozumieć uposażenie określone dla stopnia etatowego szeregowego. § 9. 1. Prawo do: 1) zwiększenia dodatku wojennego, 2) świadczenia stażowego, 3) wojennej odprawy z tytułu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej, 4) wojennej odprawy pośmiertnej - stwierdza się w rozkazie lub decyzji dowódcy jednostki wojskowej, w której żołnierz pełni służbę wojskową. 2. Uposażenie zasadnicze, świadczenie stażowe, dodatek wojenny oraz odprawa są płatne w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy (konto osobiste) lub rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową na warunkach ustalonych w pisemnym porozumieniu między płatnikiem a żołnierzem albo w formie gotówkowej bezpośrednio w kasie (punkcie kasowym) jednostki wojskowej. 3. Wypłaty uposażenia zasadniczego, świadczenia stażowego, dodatku wojennego oraz należności pieniężnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 4, dokonuje jednostka wojskowa lub instytucja cywilna, na której zaopatrzeniu finansowym żołnierz pozostaje. § 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2005 r. w sprawie uposażenia zasadniczego i innych należności przysługujących żołnierzom zawodowym i żołnierzom pełniącym służbę kandydacką w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny (Dz. U. poz. 1592, z 2006 r. poz. 520, z 2007 r. poz. 416, z 2008 r. poz. 154 oraz z 2009 r. poz. 207), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 822 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641). 1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2005 r. w sprawie uposażenia zasadniczego i innych należności przysługujących żołnierzom zawodowym i żołnierzom pełniącym służbę kandydacką w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny (Dz. U. poz. 1592, z 2006 r. poz. 520, z 2007 r. poz. 416, z 2008 r. poz. 154 oraz z 2009 r. poz. 207), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 822 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641). Załącznik - Stawki uposażenia zasadniczego według zajmowanego stanowiska służbowego STOPIEŃ ETATOWY GRUPA UPOSAŻENIA MIESIĘCZNIE W ZŁOTYCH 1 2 3 Generał (admirał) 20 27 400,00 generał broni 19 B 24 100,00 (admirał floty) 19 A 23 200,00 19 22 500,00 generał dywizji (wiceadmirał) 18B 21 500,00 18A 20 700,00 18 20 100,00 generał brygady (kontradmirał) 17 B 19 200,00 17 A 18 600,00 17 18 100,00 pułkownik (komandor) 16 C 16 900,00 16 B 16 200,00 16 A 15 500,00 16 15 000,00 podpułkownik (komandor porucznik) 15 C 14 100,00 15 B 13 500,00 15 A 13 300,00 15 13 100,00 major (komandor podporucznik) 14 C 12 500,00 14 B 12 300,00 14 A 12 100,00 14 12 000,00 kapitan (kapitan marynarki) 13 B 11 500,00 13 A 11 300,00 13 11 200,00 porucznik (porucznik marynarki) 12 A 10 900,00 12 10 800,00 podporucznik (podporucznik marynarki) 11 10 700,00 starszy chorąży sztabowy (starszy chorąży sztabowy marynarki) 10 10 600,00 starszy chorąży (starszy chorąży marynarki) 9 10 400,00 chorąży (chorąży marynarki) 8 10 200,00 młodszy chorąży (młodszy chorąży marynarki) 7 9700,00 starszy sierżant (starszy bosman) 6 9600,00 sierżant (bosman) 5 9500,00 plutonowy (bosmanmat) 4 9200,00 starszy kapral (starszy mat) 3 9100,00 kapral (mat) 2 9000,00 starszy szeregowy specjalista (starszy marynarz specjalista) 1A 8700,00 starszy szeregowy (starszy marynarz) 1 8200,00 szeregowy (marynarz) 0 8100,00 Pokaż całość
Źródło
Oficjalny tekst ELI — Dz.U. 2023 poz. 1543.
Akty normatywne i dokumenty urzędowe nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego zgodnie z art. 4 ustawy o prawie autorskim.