Pracownikom otrzymującym wynagrodzenie nieprzekraczające £120 tygodniowo nie przysługiwały świadczenia w ramach National Insurance.
Składki dla osób samozatrudnionych w 2021/2022 roku wynosiły £3,05 tygodniowo jeżeli roczny przychód przekroczył £6515 (składka klasy 2) i dodatkowo 9% przychodu ponad £9568 a do £50 270 oraz 2% ponad £50 270 (składka klasy 4). By zachować prawo do świadczeń w ramach National Insurance, samozatrudnieni o przychodzie poniżej wcześniej wymienionych progów mogą dobrowolnie opłacać składki klasy 2.
Osoby, którym świadczenia z różnych względów nie przysługują (w tym bezrobotne lub o minimalnych dochodach) mają możliwość opłacania składek dobrowolnych, tzw. klasy 3 (w 2021/2022 roku: £15,40 tygodniowo) – te uprawniają wyłącznie do świadczeń emerytalnych. W określonych okolicznościach osoby te mogą się również ubiegać o przyznanie składek uznaniowych (National Insurance credits), które to nadają uprawnienia do świadczeń bez konieczności uiszczania opłat przez beneficjenta.
Osoby, które osiągnęły wiek emerytalny, nie są objęte koniecznością opłacania składek, niezależnie od stanu zatrudnienia.