zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenia emerytalne zawsze uwarunkowane jeśli umowę zawarto z własnym pracownikiemrentowe zawszechorobowe zawszezdrowotne częściowo potrącane z zaliczki podatku dochodowego inne potrącenia obowiązkowe wynikające z tytułów egzekucyjnych i wykonawczych

Potrącenia dobrowolne dotyczą wynagrodzeń wypłacanych z tytułu umowy o pracę. Pracownik musi na nie złożyć pisemną zgodę. Do takich potrąceń należą np. składki na ubezpieczenie grupowe, składki na związki zawodowe, kluby sportowe, wpłaty do kasy zapomogowo-pożyczkowej itp.

ZUS – stopy procentowe Stopa procentowa składek na ubezpieczenia jest zróżnicowana dla poszczególnych płatników składek. Wysokość stopy procentowej składek obowiązujących w 2017 roku: Rodzaj składki Wartość % Obciąża:zatrudnionego z kwoty brutto wynagrodzeniapracodawcę niezależnie od kwoty brutto wynagrodzeniaEmerytalna19,52%Połowa (19,52% / 2)Połowa (19,52% / 2)Rentowa8%1,5%6,5%Chorobowa2,45%2,45%0%Wypadkowa1,80%0%1,80% Zdrowotna 9%Naliczana 9%0%Odliczana od podatku 7,75%0%Fundusz Pracy2,45%0%2,45%FGŚP0,1%0%0,1%FEP1,5%0%1,5% Z tytułu prawidłowej wypłaty świadczeń chorobowych wypłacającemu przysługuje wynagrodzenie w wartości 0,1% wypłacanych kwot.